3.4. RELACIONS DE GÈNERE

Saber i entendre problemes sobre el tema, i quin paper hi pot tenir l'escola-.
 
Durant la primera sessió referent al tema, vam realitzar una activitat d'exploració:
 
Encara que nosaltres no en som conscients, tot això ens influeix, hem d'anar amb compte perquè això ens pot portar a desigualtats.
 
Identitat: som nosaltres amb tot el que portem darrere, ho hem de tenir molt clar. tenir clar el nostre autoconcepte. Aquesta es forma a través d'un tema psicològic (rols, estereotips...) i un tema social (entorn, cultura...). Com a persones necessitem identificar-nos, ens posem dintre d'un grup i ens separem d'altres.
 
Gènere: aquesta és una de les primeres categories on ens classifiquem, ja des de dintre de la panxa de la mare. Amb tot el que hi ha abans del naixement ja se'ns classifica. Això ens comporta expectatives, se'ns classifica amb diferents jocs, diferents escolaritzacions...
  • El que és físic és el sexe, té unes manifestacions, naixem amb això i de manera natural no ho podem canviar.
  • El gènere és construït, en tots els casos ens posen una etiqueta, et diuen com ets sense tu haver-te de construir.

Identitat: aquesta està generalitzada. Tots tenim un gènere, però això és com cadascú ens sentim. El general no ha de ser particular.

Per tant, podem veure que sexe i gènere no són el mateix, amb el sexe naixem (trets físics i hormonals, si no hi fem una intervenció artificial, sempre seran així), mentre que el gènere es construeix, però vivim en un món en què un infant ja està etiquetat abans del seu naixement. Això crea unes expectatives en els pares, se li marca un destí al nen abans de nàixer, moltes vegades de manera inconscient.

 

ACTIVITAT

Vídeo sobre els estereotips de les pel·lícules de Disney

Les pel·lícules de Walt Disney són una influència molt potent en els nens. Els contes en general són una eina molt bona per a transmetre valors, com a mestres hem d'anar amb compte. En les pel·lícules de Disney, les dones sempre hi apareixen com a ésser febles que sempre han de ser rescatats per un heroi que sempre és un home, fan un paper de seductora i poc espavilada. Quan els personatges són animals i femenins això també passa.

Crec que com a mestres hem de tenir en compte aquestes coses, sobretot en eines educatives tant potents com els contes.