TECNIQUES SOCIOCULTURALS I ESTRUCTURES SOCIALS

 

Per a realitzar una bona tasca com a mestres i poder entendre els nostres xiquets, haurem d'entendre també com estem estructurats socialment.

Podem entendre l'home com:

- Realitat biològica: com és des de la part més genètica.

- Realitat cultural: conjunt de valors i creences, estil de vida...

- Realitat social: entorn, forma part de grups.

Totes són realitats dinàmiques, van variant durant el temps.

 

Podem trobar els grups socials al mig entre l'antropologia (què és l'home i el seu estudi) i la sociologia (conjunt, estudi de l'entorn social).

 

Sociologia: A l'hora d'estudiar grups humans utilitzem els següents conceptes:

- Rol: El paper que assumim. Es defineix per la funció que fem en cada lloc i en cada moment

- Estatus: és més objectiu, el lloc on ens posa la societat, depèn de com desenvolupem els nostres rols, la gent ens associarà un estatus o un altre, és una etiqueta que et posen i fa més referència a grup.

- Posició social: depèn del rol que juguis tindràs una posició o una altra, depèn molt de la teva actuació.

GRUP SOCIAL

Per a què un grup sigui considerat grup social ha de reunir les següents condicions:

- Integració mútua.

- Consciència de grup

- Cohesió en l'acció

Hi ha grups als quals pertanyem, com la família, són subgrups socials, però hi ha grups als quals no pertanyem però ens hi sentim vinculats, aquests són els grups de referència (per exemple un partit polític). Tenen una sèrie de normes que ens serveixen com a model. També ens serveixen per a fer comparacions.

Els grups imaginaris no són grups però a vegades els etiquetem com a tal, per exemple els immigrants.

Però, com es fa tot això? Pel procés de socialització, un procés mitjançant el qual adquirim conductes i una manera de posicionar-nos en la societat. És un procés dinàmic, sempre hem d'estar oberts per a adaptar-nos als canvis que van sorgint. Es produeix tota la vida, per la pressió del grup, de manera inconscient, moltes vegades és per la imitació i el reforç.

A partir d'aquí, com a futurs mestres podem reflexionar, nosaltres serem aquesta figura a la qual els xiquets imitarà, serem una part molt important del seu procés de socialització.

La socialització mai és uniforme, ni a tot arreu és igual. Això ens pot portar a perpetuar desigualtats socials, hem d'aconseguir trencar amb això.

ESTRUCTURA SOCIAL

L'organització de la societat i la interacció dels elements que hi actuen.

Funcionalitats:

- Adaptació, l'estructura econòmica ens permet viure amb unes certes condicions.

- Èxit, voler aconseguir objectius, estructura política, dissenya accions de millora.

- Integració, treball en xarxa, tots integrats a la societat, pertinença.

- Mantenir els valors del sistema, cultura, estil de vida, costums... (família i escola)

 

Components bàsics:

- Econòmics

- Socials (normes socials de convivència)

- Culturals

- Ambientals

 

Societats:

- Societat dominada per l'economia: societat capitalista, competitiva, avariciosa, amb treballadors...

- Societat dominada per la família: acollidora, coneixement, valor a les persones, però les persones estan molt determinades, sense possibilitat de canvi.

-Societat dominada per la religió: tradicional, conservadora, consciència... tot depèn de la religió.

- Societat dominada per la política: igual que en la religió, tot dependrà del tipus de política.

Documental " Bebes "

En el vídeo del documental, veiem com la socialització primària és més propera, el lligam emocional és més fort, i es dóna sobretot amb la família i l'escola. Per això, com a mestres hem d'estar molt atents, és una etapa molt important per als xiquets, són molt petits i el seu entorn principal serà aquest.

En canvi en la socialització secundària ens trobem amb altres components més allunyats i no tan importants. Per exemple altres entorns dels nens poden ser els grups d'amics dels pares, la família extensa...

Per tant, veiem que els components de l'estructura social afecten de diferent manera als xiquets, alguns són importantíssims i altres no tant. Per exemple el factor ambiental en alguns llocs determina el procés de socialització.

Però hem de ser conscients que l'escola es troba dintre de l'entorn més proper dels xiquets, és un factor clau en el seu procés de socialització.